Uitgelicht

Hoe het allemaal begon

Hoe het allemaal begon

Wandelen. Hoe en waarom begin je daar nou eigenlijk mee? Ik vond het altijd maar een suffe bezigheid, vooral bedoeld voor de 50-plusser. Wandelen, ik liep liever hard. Tot eind Juni van dit jaar 2019. Ik scheurde mijn enkelbanden met een potje voetbal.

In 2015 ben ik gestopt met roken en begonnen met hardlopen. Heerlijk! En dat vind ik nog steeds, maar ik heb er een hobby bij. Wandelen. Voordat ik mijn enkelbanden scheurde heb ik aan twee wandelevenementen mee gedaan, maar dat nam ik allemaal niet zo serieus. Ik vond het wel heel lekker, maar toch hield mij nog iets tegen om mezelf er helemaal aan over te geven. Totdat ik in mijn herstel periode terecht kwam afgelopen zomer.

Na 3 weken gips en 6 weken brace moest ik weer leren lopen zonder hulpmiddel. Van de huiskamer naar de tuin, vanuit de tuin de straat op en vanaf de straat het park in. Iedere dag liep ik een stukje. Ik begon met 200 meter en liep langzaam een route van 2, 4, 6, 10 kilometer. Kroon op mijn herstel was de NS-wandeling van Castricum naar Egmond aan Zee, 15 kilometer!

Nu ben ik bijna aan het einde van mijn herstel en is de training begonnen voor langere afstanden. Ik zou het heel leuk vinden als je mij in deze training en mijn toekomstige avonturen volgt, hier of op instagram @wandelenmetwendy.

Wandelen met kinderen

Ga op pad met een kompas

Vraag je jezelf ook wel eens af hoe je de kinderen achter hun scherm vandaan kan krijgen tijdens deze lockdown? Lees dan verder, want ik heb een paar tips voor je om je kroost mee naar buiten te nemen en dat ze het nog leuk gaan vinden ook!

Games

We kennen het allemaal wel. Onze kinderen houden ontzettend van gamen. Op de Playstation, op de X-Box of op de Nintendo Switch. Zo leuk allemaal! Maar na een dag binnen zitten en thuis scholing wil je eigenlijk ook wel dat ze nog even een frisse neus halen en in beweging komen. Bij de jongere kinderen gaat dat misschien iets makkelijker dan bij de wat oudere jeugd. Want zeg nou zelf, waarom zou je naar buiten gaan met je ouders als je 11 bent, terwijl je gewoon lekker kan gamen met je vrienden?

Buitenspelen

Ik ben zelf opgegroeid in de jaren ’80 en toen was het nog heel gewoon om veel buiten te spelen. De Nintendo en Super Mario maakten hun opmars, maar blikkie trap en anna maria koekoek waren toen ook nog echt heel leuk! Ook hadden we geen mobiele telefoon dus het werd ons wel makkelijker gemaakt om lekker buiten te spelen. Hoe vaak zie jij je kinderen nog verstoppertje spelen met z’n allen? Of tikkertje? Landje pik misschien? Een potje voetbal op straat dat zien we nog wel en doen ze hier ook, een rondje steppen om het blok kan er ook nog wel vanaf, maar dan houdt het wel een beetje op. Tijd om in deze barre Corona tijden meer naar buiten te gaan!

Tips

Ik heb wandelende ouders en opa’s en oma’s gevraagd wat hun tip is om het kroost naar buiten te krijgen en daar kwamen verrassend leuke reacties op!

  • Sneeuw, de sneeuw van afgelopen weekend zorgde ervoor dat de meeste kinderen zonder problemen mee naar buiten gingen. Wat een feest! Hier hebben we er ook enorm van genoten, maar helaas was het van korte duur en sneeuwt het niet vaak hier in ons landje.
  • Geocachen/Zoektochten, wandelen combineren met zoektochten. Geocachen is speuren naar verstopte schatten. Op zoek gaan naar deze schatten geeft aan saaie wandelingen voor kinderen direct een andere dimensie. Het is spannend en leuk en je loopt zo een paar kilometer weg. Als je er meer over wil weten check dan even de site https://www.geocaching.nl/ en laat mij vooral weten als je iets hebt gevonden!
  • Wandelen in het bos, blijft toch wel een van de favorieten. Ga een keer naar een ander bos dan je standaard. Dit maakt het voor kinderen ook weer leuker. Nieuwe plekken ontdekken en andere bomen om in te klimmen. Rugzak mee en jullie kunnen op pad. Staatsbosbeheer heeft 618 routes in het bos op hun site staan, dus er zit vast iets voor jullie tussen! https://www.staatsbosbeheer.nl/routes
  • Strand en duinen, ik weet dat niet iedereen in Nederland het strand en de duinen binnen handbereik heeft, maar als je dat wel hebt ga dan vooral voor die mooie strandwandeling. Neem een emmertje of zakje mee en ga schelpen zoeken. Ga strandjutten en neem niet alleen schelpen mee, maar meer mooie schatten op je weg langs de vloedlijn. Bouw een zandkasteel, ren of rol van een duin af, stroop je broekspijpen op en stap met je blote voeten het water in. En doe dit vooral ook buiten de zomer om. Het strand is ieder seizoen mooi, altijd open en er is genoeg ruimte om afstand te houden.
  • Pokemon vangen is weer een hele andere manier om je kinderen in beweging te krijgen. Toch weer even gebruik maken van je mobiele apparaat, maar wat een leuke tip! Download Pokemon GO op je telefoon en ga op zoek! Je kinderen zullen zeker niet klagen over vermoeide voeten of koude handen.
  • Lekkere dingen mee in de rugzak is natuurlijk een hele lekkere manier om ze mee naar buiten te lokken. Een lekker snoepje, koekje of wat chips gaan er altijd wel in! En als ze lekker hebben gelopen verdienen ze toch ook wel iets lekkers?

Hopelijk lukt het jullie ook om de kinderen wat vaker mee naar buiten te nemen met deze tips. En je kan altijd nog een leuk kabouterpad, blotenvoetenpad (ja, ook in de winter) of speurtocht met krijt in de straat lopen.

Heel veel plezier en ik zou het heel erg leuk vinden als jullie mij taggen (@wandelenmetwendy) in jullie foto’s op instagram. Dan weet ik tenminste zeker dat jullie allemaal naar buiten gaan 😉

Liefs,

Wendy

Hutten bouwen!

 

Pelgrimspad

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is pelgrimpad-4.jpg

Een Pelgrimspad lopen, dat stond nog hoog op mijn wensenlijstje. Mijn grootste droom is om de Camino te lopen met als eindpunt Santiago, maar daar is de tijd nog niet helemaal rijp voor. Wel was het tijd om te starten met een Pelgrimspad en dat heb ik gedaan! Ik ben gisteren gestart met de eerste etappe van het Pelgrimspad dat loopt van Amsterdam naar Maastricht. Wij liepen de 18,7 kilometer lange eerste etappe van Amsterdam Centraal Station naar Schiphol-Oost. En ik kan je vertellen, het was ontzettend verrassend en afwisselend.

We zijn gestart bij het beginpunt, Amsterdam Centraal Station. Wat al speciaal was in deze tijd waar bijna alles draait om COVID. Ik heb het nog nooit zo rustig gezien op het station, in het station en eigenlijk door heel Amsterdam. En waar je normaal over de koppen moet lopen konden we nu om ons heen kijken naar andere dingen. De gevels, de gebouwen, doorkijkjes, pleinen en beelden. Alles is nu anders in onze hoofdstad. Vreemd, maar ook fijn. We zochten naar de markering van de route en hadden de goede hoop o deze wel snel te spotten in het nu zo rustige Amsterdam. Maar helaas, de markering (de internationaal gebruikelijke markering van een rode en witte streep onder elkaar), was nergens te vinden. Althans niet op het eerste deel van deze etappe. Gelukkig had ik het boekje mee genomen en waren we snel op weg.

Het Paleis op De Dam

Via de Zeedijk, de Warmoesstraat en steegjes kwamen we uit op de Dam. Een bizar rustige Dam. De duiven waren nog in flinke getalen aanwezig, maar de mensen niet. Prachtig! Na wat foto’s liepen we door richting het Amsterdams Historisch Museum. De route gaat er dwars doorheen. Onwijs gaaf en mooi om te zien! Zo pak je gelijk wat kunst mee. Na de galerij kom je uit op een binnenplaats van een gebouw wat vroeger een weeshuis was. Ook al zo prachtig en indrukwekkend. Je begrijpt, de eerste kilometers van deze route gingen niet heel snel.

Amsterdams Historisch Museum

Via het Spui kwamen we op de grachtengordel terecht, waar we richting Vondelpark liepen. Hier begon het weer wat drukker te worden. Wandelaars, hardlopers en fietsers in een prachtig, herfstachtig Vondelpark. We liepen het hele park door om uiteindelijk de Amstelveense weg over te steken. Vanaf daar liepen we langs het water, met indrukwekkende woonschepen en mooie uitzichten. Het stadse gevoel nog steeds voelbaar, maar wel steeds verder achter ons latend. Na een omweg vanwege een kapot bruggetje op het Damloperspad kwamen we aan bij de Bosbaan.

Hier zijn we heerlijk op een bankje gaan zitten met een warme kop thee, uitkijkend op de training van het Olympisch team roeien. De zon schitterde in het water, er stond geen zuchtje wind, we genoten! Na een minuut of twintig waren we weer opgeladen voor de volgende kilometers. We liepen het Amsterdamse Bos in, waar dan eindelijk de markering wel duidelijk zichtbaar was. Prachtige lanen, maar ook smalle bospaden. Hoge bomen waar het zonlicht prachtig doorheen kwam. Bladeren, takken, water en mooie uitzichten. Wat is het Amsterdamse Bos toch wijds en groots.

Na al deze pracht kwamen we uit bij het Bloesempark. Het moet een geweldig gezicht zijn als de bloesem bloeit ergens in April, maar daar was nu geen sprake van. De bamboebrug die wij over moesten was ook afgesloten voor onderhoud, maar wij hebben toch stiekem een klein stukje over de brug gelopen om vervolgens uit te komen bij een prachtig stuk oude veenplas, De Poel. De veenplas is een restant van de veenafgraving van de afgelopen eeuwen. In De Poel ligt het veen nog aan de oppervlakte en er komen nu bijzondere dieren- en platensoorten voor zoals de kleine watersalamander en de ringslang. Naast deze bijzondere dieren was het een genot om er te wandelen. Diverse bruggetjes en mooie plekjes brachten ons naar een voetpad terug het bos in.

Het laatste stuk bracht ons in een gebied waar grote grazers rond lopen. Deze zijn wij helaas niet tegen gekomen, maar wie weet wat ons de volgende etappe brengt. Want na dit stuk eindigden wij etappe 1 van het Lange-Afstand-Wandelpad 7 aan de Bosrandweg.

Onze conclusie is dat de eerste etappe een enorm afwisselende route is van stad, bos en oude landschappen. We verheugen ons op de volgende etappe en we willen uiteindelijk eindigen in Maastricht. En wie weet loop ik daarna de Camino van mijn dromen.

Stiekem de bamboebrug op bij het Bloesempark

Ouder worden en bewegen

Over het algemeen genomen is de wandelsport vooral populair bij ouderen. Dit is natuurlijk niet voor niets, want wandelen is een laagdrempelige vorm van bewegen en de kans op blessures is gering. Nu ben ik van mening dat wandelen zeker niet alleen voor ouderen goed is maar juist ook voor jongere mensen. Dit vind ik omdat er in onze drukke levens weinig tijd is om onze hoofden eens lekker wat rust te gunnen. Werk, gezin, sociale contacten, social media, je mobiele telefoon, we staan constant aan. Door regelmatig te wandelen koppel je jezelf los van al deze prikkels en krijgen je hersenen frisse lucht, rust en ruimte. Maar voordat ik je mee neem in nog meer voordelen van wandelen voor jongeren wil ik in dit blog graag wat dieper ingaan op de voordelen voor ouderen.

Volgens de Richtlijn Bewegen zouden ouderen 150 minuten per week matig tot intensief moeten bewegen. Denk hierbij aan wandelen, fietsen, zwemmen of balansoefeningen. Belangrijk is dat de hartslag en de ademhaling wat versnelt om gezondheidswinst te behalen. Ga eens na en besef goed wat 150 minuten bewegen eigenlijk inhoudt. 150 minuten dat komt neer op twee en half uur per week. Wie van de ouderen om je heen beweegt er zoveel? Komen je ouders aan dit aantal minuten? Je opa of je oma? Ooms of tantes? Er zijn vast en zeker mensen die dit halen, maar ik denk dat het merendeel hier niet aan komt, terwijl het wandelen alleen al zoveel winst op zou leveren.

Als we kijken naar een gemiddeld verzorgingshuis/bejaardenhuis en hoeveel beweging de bewoners per week krijgen dan is dat misschien een wekelijks uurtje bewegen met de activiteitenbegeleiding, 1x per week een paar oefeningen met de fysiotherapeut en heel misschien een ommetje buiten de deur van 15 minuten. Dit is uiteraard heel erg fijn en zeer wenselijk dat het aangeboden wordt, maar het is minimaal. En dan heb ik het nog niet over de frisse buitenlucht die onze ouderen bijna niet meer tot zich krijgen. Ook de ouderen die rolstoel gebonden zijn hebben behoefte aan frisse lucht. Hoe vaak komt het voor dat iemand hele dagen op zijn kamer slijt en uiteindelijk misschien wel in een depressie weg zakt? Ik kan je vertellen dat dit regelmatig voorkomt. En hoe gaat men hier dan mee om denk je? Met medicijnen. Pillen om de sombere gevoelens te onderdrukken, terwijl de frisse buitenlucht dit kan voorkomen en verhelpen, zolang je daar maar vaak genoeg gebruik van maakt.

Ik wil daarom graag de effecten van bewegen onder de aandacht brengen en deze gelden natuurlijk niet alleen voor de ouderen onder ons.

  • 40% meer spierkracht
  • beter behoud van het loopvermogen
  • men blijft langer zelfstandig m.b.t. zelfzorg
  • groter uithoudingsvermogen
  • vertraging van het ziekteproces Alzheimer
  • verbetering cognitieve functioneren
  • beter geheugen
  • gezonde spijsvertering, minder obstipatie
  • gezonder slaap- en waakritme

Allemaal hele goede redenen om naar buiten te gaan, wandel, beweeg en neem de ouderen in je omgeving mee indien mogelijk! En mocht je het nou lastig vinden om naar buiten te gaan dan kan je ook met mij mee wandelen, want woensdag is wandeldag en ik neem mijn moeder ook iedere week mee 🙂

Naar buiten in 2020

Wist je dat 50% van de Nederlandse vrouwen op de leeftijd van 41 jaar jong een chronische ziekte heeft? Ja, lees het nog maar een keer en schrik ervan. Mijn inziens alle reden om in beweging te komen! En laat het nieuwe jaar nou net begonnen zijn, dus kom maar door met het goede voornemen om meer naar buiten te gaan.

Ga naar buiten en kom in beweging! Ook bij regen, grijze luchten en vrieskou. Onze hersenen maken namelijk hormonen aan die voor een fijn gevoel zorgen. Een gelukkiger, blijer, vrolijker gevoel. Frisse lucht en licht is een hele goede combinatie en daar krijg je heel veel van als je lekker gaat wandelen buiten. De beste tijd om naar buiten te gaan is tijdens de vroege uurtjes. Ochtendlicht is namelijk sterker dan avondlicht en dat kunnen we heel goed gebruiken tijdens deze donkere en korte dagen.

Wat je ook cadeau krijgt van het buiten zijn is dat de natuur een rustgevend effect heeft op lichaam en geest. En het uitzicht op de natuur verhoogt je concentratie. Wat belangrijk is, is om bewust te worden van al deze voordelen van wandelen. Vaak lukt dat niet zo goed en is de drempel toch nog hoog om de deur uit te stappen.

Je kent ze vast wel, de excuses. Ik heb het zo druk, ik moet zoveel werken, ik moet voor de kinderen zorgen, het huishouden ligt op me te wachten, geen zin, geen tijd, het is vies weer, enz…. Lees nu nog eens de eerste regel van dit blog. En als ik daar dan ook nog bij vertel dat hoe ouder je wordt, het percentage chronische ziekten stijgt! Met wandelen kan je heel veel van die ziekten voorkomen.

Wandelen is stress verlagend en als je samen met iemand of met een groep gaat wandelen krijg je het volgende er ook nog bij;

  • Samen wandelen is gezellig
  • Je kan lekker praten met elkaar want er is genoeg tijd
  • Het is een stok achter de deur. Je laat je wandelmaatje natuurlijk niet zomaar alleen gaan
  • Je stelt samen makkelijker een doel zodat je het langer vol houdt

Ben je nu nog steeds niet om? Lees dan mijn blog: “10 redenen om te starten met wandelen”. Of wandel met mij mee! Dat zou ik super leuk vinden! Vanaf 1 Februari wandel ik iedere woensdagochtend in Alkmaar en iedereen kan aansluiten. Of heb je misschien een ander idee om samen te wandelen? Ik hoor het heel graag!

Doorbreek je oude routines en kom in beweging! Wandelen is niet saai, suf of alleen maar voor oude mensen. Trek je schoenen aan, loop naar buiten en geniet! That’s it!

Christmas Wishlist

Ieder jaar geven wij elkaar leuke cadeautjes met de feestdagen. En eigenlijk weet ik nooit iets specifieks te vragen. Daarom heb ik er dit jaar wel even goed over nagedacht en kwam ik op deze Christmas Wishlist.

All I want for Christmas…

Ik ben gek op sokken en het liefst met vrolijke, gekke printjes. En deze sokken passen er helemaal bij in mijn sokkenmandje. Fucking love it out there. https://www.bever.nl/p/blue-q-fucking-love-it-out-there-sokken-OCAED90053.html?colour=3153

Naast wandelen en hardlopen hou ik enorm van lezen. Eigenlijk heb ik al teveel boeken, maar ja, wat is teveel? Dit verhaal gaat over twee vrienden waarvan er een in een rolstoel zit. Een indrukwekkend, waargebeurd verhaal over hun gezamenlijke weg naar Santiago de Compostella. https://www.bol.com/nl/p/i-ll-push-you/9200000087308391/?suggestionType=typedsearch&bltgh=vF–eG6M25iT071ELm1HPw.1_2.3.ProductImage

Een waterafstotende jas die ook nog eens leuk is om te zien, dat wil je als wandelaar toch hebben? Eigenlijk heb je dat ook gewoon nodig! https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/catalogsearch/result/?q=jasmin+jas+zilver&catid=2

Hoog op mijn wensenlijstje staat een startbewijs voor de WandelPlusVierdaagse in Alkmaar. Deze vierdaagse heb ik nog nooit gelopen en dat is eigenlijk not done terwijl ik zelf in Alkmaar woon. https://www.pluswandel4daagsealkmaar.nl/

Ik heb nog een kleine verslaving en dat zijn notebooks. Ik heb stapels! Sommige vol geschreven, andere wachten nog op op mijn schrivende hand. En deze kwam ik tegen op de website van Bever. Wat maakt dit notebook zo speciaal? Hij is waterproof! Zo handig voor onderweg! https://www.bever.nl/p/wild-wolf-waterproof-notebook-OCAED90039.html

Vaak lees je dat het bij wandelen heel handig is om je in laagjes te kleden. Nou, dat is het ook! Daarom heb ik een fleecevest nodig. Alhoewel ik ze vaak een beetje oudbollig vind, kan deze leukerd er wel mee door https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/catalogsearch/result/?q=haley+fleece+vest&catid=2

En dan de klapper van mijn wishlist! Wandelschoenen van The North Face. I’m in love! Ik heb alleen nog een laag model wandelschoen, dus een hoger model moet natuurlijk in mijn collectie komen. https://www.thenorthface.nl/shop/VFSearchDisplay?catalogId=13508&storeId=7010&langId=-24&searchTerm=back+to+berkeley

Merry Christmas!

10 Redenen om te starten met wandelen

Waarom zou je gaan starten met wandelen?

Vraag jij jezelf nog af waarom je zou gaan starten met wandelen? Denk je bij jezelf dat wandelen heel saai is of helemaal niets voor jou? Laat mij je dan met de volgende 10 redenen overtuigen dat wandelen ook iets voor jou is!

1. Goedkoop

Wandelen is enorm goedkoop. Je trekt je jas en je schoenen aan en loopt zo de deur uit. Genieten van de omgeving is ook gratis en hoe ver je ook gaat, het kost nog steeds niets. Je kan natuurlijk investeren in goede wandelschoenen en sokken of af en toe eens mee doen aan een wandelevent, maar veel hoeft het allemaal niet te kosten.

2. Lekker voor de lijn

Mocht je nou een beetje aan de lijn zijn, of op je figuur willen letten, dan is wandelen ook een uitstekend hulpmiddel. De vetverbranding bij wandelen ligt hoger dan bij hardlopen bijvoorbeeld. In dit geval dus zeker een win win!

3. Kleine kans op blessures

De kans op blessures is heel erg klein omdat je al dagelijks loopt en geen nieuwe, extreme bewegingen gaat maken. Je gewrichten worden minimaal belast. En natuurlijk heb je weleens last van een blaar, gespannen kuiten of spierpijn, maar als je de wandeltraining rustig opbouwt is de kans op blessures klein.

4. Goed humeur

Wandelen zorgt ervoor dat het lichaam stofjes aanmaakt die voor een blij gevoel zorgen. Staat je hoofd op ontploffen of voel je je wat rot of chagrijnig, ga naar buiten! Wandel je blij!

5. Beter slapen

Wil je beter slapen of je biologische klok weer op orde krijgen? Go walking. Ook voor een betere nachtrust is wandelen een uitstekend middel.

6. Weg met stress

Een wandeling buiten zorgt voor een leeg hoofd en een dalende hartslag. Door je in te spannen, ontspan je dus.

7. Goed voor je brein

Door te wandelen verlaag je de kans op alzheimer, want het verbetert je geheugen. Ook maak je nieuwe hersencellen aan en komt je brein tijdens een ontspannen wandeling ook lekker tot rust.

8. Wandelen houdt je gezond

Wandelen heeft voor je gezondheid enorm veel voordelen. Het zorgt bijvoorbeeld voor sterkere spieren en botten, het is goed voor hart en bloedvaten en het risico op diabetes type 2 verlaag je door elke dag te wandelen.

9. Goed voor het milieu

Naar de bakker, de supermarkt, naar het werk of naar de sportclub, vaak pakken we de auto. Als je nou bij de helft van deze bezoekjes de auto laat staan en de benenwagen neemt, scheelt dat enorm voor de belasting van het milieu. En je wordt er zelf ook weer een blijer mens van.

10. Wandelen kan overal

Geen duur abonnement, geen openingstijden, weer of geen weer, wandelen kan overal en altijd. Je komt op plekken waar je normaal gesproken niet komt en je ziet ook nog eens wat. Een ochtendmens of avondmens, het maakt niet uit. In Nederland of op vakantie in het buitenland, let’s go! Er gaat een wereld voor je open!

Fjoertoer Egmond 2019

Op de laatste dag van November liep ik mijn eerste Fjoertoer in Egmond. 19 kilometer om precies te zijn. Het was echt sprookjesachtig mooi.

Ik vond het spannend om te starten, want ik zit in het laatste stukje van mijn herstel van mijn gescheurde enkelbanden. 19 kilometer wandelen is dan best een stuk, maar ik had er vertrouwen in. We stonden aan de start om 16.10 uur in startgroep 2 dus het was nog licht, wetende dat het al heel snel zou schemeren. Na de ontvangst van een pet met lampje, een warming-up in het startvak en een dansje met de mascotte van de Fjoertoer gingen we vol goede moed van start!

Na een klein stukje dorp liepen we al snel de duinen in, de Bloedweg op. Waar we normaal aan het zwoegen zijn op deze weg bij de Halve van Egmond, liepen we nu heerlijk ontspannen te genieten van de omgeving. Dan kijk je toch heel anders naar de Bloedweg kan ik je vertellen. Na ongeveer drie kilometer kwamen we aan bij de eerste stempelpost bij de magisch verlichte Slotkapel. Muziek, de kerstman, vuur en een blikje 0.0 bier onderweg verraste ons enorm. Zoveel mensen die de moeite nemen om hun huis te versieren met lampjes en kaarsjes, fantastisch! Wat een leuke route!

Vervolgens liepen we richting stempelpost 2. Na prachtig verlichte tuinen, kunstwerken en lichtbollen kwamen we op een pittig lang, donker stuk langs de weg. Dit was even doorbijten, want het loopt toch leuker als er constant iets te zien is langs de route, maar dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk kwamen we aan bij de Schaapskooi in Bergen aan Zee. Wat een genot om dan een lekker vers patatje te eten in het stro tussen de blatende schapen. Muziekje erbij en wat warmte gaf ons weer energie voor de volgende etappe.

De Zeeweg richting het strand was een lange sliert van wandelende lichtjes totdat we rechtsaf sloegen en een klimmetje moesten maken. Mul zand en een rij van waxinelichtjes bracht ons naar boven waar Landgoed Huize Glory voor ons verscheen. Wat een imposant gebouw en helemaal verlicht! Ook was hier stempelpost nummer 3, een hoop gezelligheid en een mooie plek om even te pauzeren. Na een chocoladekransje liepen wij weer verder voor het laatste deel.

We daalden weer omlaag door het zand en langs allemaal lichtjes. Voor ons lag Bergen aan Zee en niet veel later mochten wij het strand op om daar de laatste vijf kilometer te lopen van Bergen aan Zee naar Egmond aan Zee. Heb je ooit in het donker, op een heldere avond, over het strand gelopen? Het was magisch! Als je naar boven keek zag je alleen maar sterren, heel veel sterren. Rechts de donkere zee en links doemde er met regelmaat een verlicht kunstwerk op. En als je dan nog achterom keek, zag je een vijf kilometer lange sliert aan verlichte mensen. Echt schitterend!

Rond de 16 kilometer kreeg ik last van mijn enkel, maar daar stond opeens een verlichte boot met een Gluhwijn kraampje. Mijn redding! Na een korte stop en een wijntje volbrachten we ook de laatste drie kilometer en liepen we juichend de finish over. Bij de vierde en tevens laatste stempelpost kregen we onze dik verdiende finish stempel en echte Fjoertoerpin.

Mijn eerste Fjoertoer ervaring was, mede door het prachtige weer maar vooral door de enorm goede organisatie, een hele mooie. Echt een aanrader. Dit is een avondwandeling die je niet snel vergeet. Gelukkig hebben we de foto’s nog en kunnen we lekker nagenieten!

Wandelen met Wendy

Na een paar jaar intensief hardlopen scheurde ik op een dag mijn enkelbanden. Tijdens mijn herstelperiode mocht ik beginnen met korte wandelingen zodat ik uiteindelijk weer zou kunnen starten met hardlopen. Dat is gelukt, maar er kwam nog iets bij. Ik wilde niet meer stoppen met wandelen.

Ik hoop je hier op mijn blog te inspireren met mooie, leuke wandelroutes en mijn wandel ervaringen. En voor de mensen die wandelen maar suf vinden, kijk en lees mee en wie weet loop je toch ook binnenkort een blokje om.

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag