Waarom zou je gaan starten met wandelen?
Vraag jij jezelf nog af waarom je zou gaan starten met wandelen? Denk je bij jezelf dat wandelen heel saai is of helemaal niets voor jou? Laat mij je dan met de volgende 10 redenen overtuigen dat wandelen ook iets voor jou is!
1. Goedkoop
Wandelen is enorm goedkoop. Je trekt je jas en je schoenen aan en loopt zo de deur uit. Genieten van de omgeving is ook gratis en hoe ver je ook gaat, het kost nog steeds niets. Je kan natuurlijk investeren in goede wandelschoenen en sokken of af en toe eens mee doen aan een wandelevent, maar veel hoeft het allemaal niet te kosten.
2. Lekker voor de lijn
Mocht je nou een beetje aan de lijn zijn, of op je figuur willen letten, dan is wandelen ook een uitstekend hulpmiddel. De vetverbranding bij wandelen ligt hoger dan bij hardlopen bijvoorbeeld. In dit geval dus zeker een win win!
3. Kleine kans op blessures
De kans op blessures is heel erg klein omdat je al dagelijks loopt en geen nieuwe, extreme bewegingen gaat maken. Je gewrichten worden minimaal belast. En natuurlijk heb je weleens last van een blaar, gespannen kuiten of spierpijn, maar als je de wandeltraining rustig opbouwt is de kans op blessures klein.
4. Goed humeur
Wandelen zorgt ervoor dat het lichaam stofjes aanmaakt die voor een blij gevoel zorgen. Staat je hoofd op ontploffen of voel je je wat rot of chagrijnig, ga naar buiten! Wandel je blij!
5. Beter slapen
Wil je beter slapen of je biologische klok weer op orde krijgen? Go walking. Ook voor een betere nachtrust is wandelen een uitstekend middel.
6. Weg met stress
Een wandeling buiten zorgt voor een leeg hoofd en een dalende hartslag. Door je in te spannen, ontspan je dus.
7. Goed voor je brein
Door te wandelen verlaag je de kans op alzheimer, want het verbetert je geheugen. Ook maak je nieuwe hersencellen aan en komt je brein tijdens een ontspannen wandeling ook lekker tot rust.
8. Wandelen houdt je gezond
Wandelen heeft voor je gezondheid enorm veel voordelen. Het zorgt bijvoorbeeld voor sterkere spieren en botten, het is goed voor hart en bloedvaten en het risico op diabetes type 2 verlaag je door elke dag te wandelen.
9. Goed voor het milieu
Naar de bakker, de supermarkt, naar het werk of naar de sportclub, vaak pakken we de auto. Als je nou bij de helft van deze bezoekjes de auto laat staan en de benenwagen neemt, scheelt dat enorm voor de belasting van het milieu. En je wordt er zelf ook weer een blijer mens van.
10. Wandelen kan overal
Geen duur abonnement, geen openingstijden, weer of geen weer, wandelen kan overal en altijd. Je komt op plekken waar je normaal gesproken niet komt en je ziet ook nog eens wat. Een ochtendmens of avondmens, het maakt niet uit. In Nederland of op vakantie in het buitenland, let’s go! Er gaat een wereld voor je open!