Wandelen met kinderen

Ga op pad met een kompas

Vraag je jezelf ook wel eens af hoe je de kinderen achter hun scherm vandaan kan krijgen tijdens deze lockdown? Lees dan verder, want ik heb een paar tips voor je om je kroost mee naar buiten te nemen en dat ze het nog leuk gaan vinden ook!

Games

We kennen het allemaal wel. Onze kinderen houden ontzettend van gamen. Op de Playstation, op de X-Box of op de Nintendo Switch. Zo leuk allemaal! Maar na een dag binnen zitten en thuis scholing wil je eigenlijk ook wel dat ze nog even een frisse neus halen en in beweging komen. Bij de jongere kinderen gaat dat misschien iets makkelijker dan bij de wat oudere jeugd. Want zeg nou zelf, waarom zou je naar buiten gaan met je ouders als je 11 bent, terwijl je gewoon lekker kan gamen met je vrienden?

Buitenspelen

Ik ben zelf opgegroeid in de jaren ’80 en toen was het nog heel gewoon om veel buiten te spelen. De Nintendo en Super Mario maakten hun opmars, maar blikkie trap en anna maria koekoek waren toen ook nog echt heel leuk! Ook hadden we geen mobiele telefoon dus het werd ons wel makkelijker gemaakt om lekker buiten te spelen. Hoe vaak zie jij je kinderen nog verstoppertje spelen met z’n allen? Of tikkertje? Landje pik misschien? Een potje voetbal op straat dat zien we nog wel en doen ze hier ook, een rondje steppen om het blok kan er ook nog wel vanaf, maar dan houdt het wel een beetje op. Tijd om in deze barre Corona tijden meer naar buiten te gaan!

Tips

Ik heb wandelende ouders en opa’s en oma’s gevraagd wat hun tip is om het kroost naar buiten te krijgen en daar kwamen verrassend leuke reacties op!

  • Sneeuw, de sneeuw van afgelopen weekend zorgde ervoor dat de meeste kinderen zonder problemen mee naar buiten gingen. Wat een feest! Hier hebben we er ook enorm van genoten, maar helaas was het van korte duur en sneeuwt het niet vaak hier in ons landje.
  • Geocachen/Zoektochten, wandelen combineren met zoektochten. Geocachen is speuren naar verstopte schatten. Op zoek gaan naar deze schatten geeft aan saaie wandelingen voor kinderen direct een andere dimensie. Het is spannend en leuk en je loopt zo een paar kilometer weg. Als je er meer over wil weten check dan even de site https://www.geocaching.nl/ en laat mij vooral weten als je iets hebt gevonden!
  • Wandelen in het bos, blijft toch wel een van de favorieten. Ga een keer naar een ander bos dan je standaard. Dit maakt het voor kinderen ook weer leuker. Nieuwe plekken ontdekken en andere bomen om in te klimmen. Rugzak mee en jullie kunnen op pad. Staatsbosbeheer heeft 618 routes in het bos op hun site staan, dus er zit vast iets voor jullie tussen! https://www.staatsbosbeheer.nl/routes
  • Strand en duinen, ik weet dat niet iedereen in Nederland het strand en de duinen binnen handbereik heeft, maar als je dat wel hebt ga dan vooral voor die mooie strandwandeling. Neem een emmertje of zakje mee en ga schelpen zoeken. Ga strandjutten en neem niet alleen schelpen mee, maar meer mooie schatten op je weg langs de vloedlijn. Bouw een zandkasteel, ren of rol van een duin af, stroop je broekspijpen op en stap met je blote voeten het water in. En doe dit vooral ook buiten de zomer om. Het strand is ieder seizoen mooi, altijd open en er is genoeg ruimte om afstand te houden.
  • Pokemon vangen is weer een hele andere manier om je kinderen in beweging te krijgen. Toch weer even gebruik maken van je mobiele apparaat, maar wat een leuke tip! Download Pokemon GO op je telefoon en ga op zoek! Je kinderen zullen zeker niet klagen over vermoeide voeten of koude handen.
  • Lekkere dingen mee in de rugzak is natuurlijk een hele lekkere manier om ze mee naar buiten te lokken. Een lekker snoepje, koekje of wat chips gaan er altijd wel in! En als ze lekker hebben gelopen verdienen ze toch ook wel iets lekkers?

Hopelijk lukt het jullie ook om de kinderen wat vaker mee naar buiten te nemen met deze tips. En je kan altijd nog een leuk kabouterpad, blotenvoetenpad (ja, ook in de winter) of speurtocht met krijt in de straat lopen.

Heel veel plezier en ik zou het heel erg leuk vinden als jullie mij taggen (@wandelenmetwendy) in jullie foto’s op instagram. Dan weet ik tenminste zeker dat jullie allemaal naar buiten gaan 😉

Liefs,

Wendy

Hutten bouwen!

 

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag