
Wist je dat 50% van de Nederlandse vrouwen op de leeftijd van 41 jaar jong een chronische ziekte heeft? Ja, lees het nog maar een keer en schrik ervan. Mijn inziens alle reden om in beweging te komen! En laat het nieuwe jaar nou net begonnen zijn, dus kom maar door met het goede voornemen om meer naar buiten te gaan.
Ga naar buiten en kom in beweging! Ook bij regen, grijze luchten en vrieskou. Onze hersenen maken namelijk hormonen aan die voor een fijn gevoel zorgen. Een gelukkiger, blijer, vrolijker gevoel. Frisse lucht en licht is een hele goede combinatie en daar krijg je heel veel van als je lekker gaat wandelen buiten. De beste tijd om naar buiten te gaan is tijdens de vroege uurtjes. Ochtendlicht is namelijk sterker dan avondlicht en dat kunnen we heel goed gebruiken tijdens deze donkere en korte dagen.
Wat je ook cadeau krijgt van het buiten zijn is dat de natuur een rustgevend effect heeft op lichaam en geest. En het uitzicht op de natuur verhoogt je concentratie. Wat belangrijk is, is om bewust te worden van al deze voordelen van wandelen. Vaak lukt dat niet zo goed en is de drempel toch nog hoog om de deur uit te stappen.
Je kent ze vast wel, de excuses. Ik heb het zo druk, ik moet zoveel werken, ik moet voor de kinderen zorgen, het huishouden ligt op me te wachten, geen zin, geen tijd, het is vies weer, enz…. Lees nu nog eens de eerste regel van dit blog. En als ik daar dan ook nog bij vertel dat hoe ouder je wordt, het percentage chronische ziekten stijgt! Met wandelen kan je heel veel van die ziekten voorkomen.
Wandelen is stress verlagend en als je samen met iemand of met een groep gaat wandelen krijg je het volgende er ook nog bij;
- Samen wandelen is gezellig
- Je kan lekker praten met elkaar want er is genoeg tijd
- Het is een stok achter de deur. Je laat je wandelmaatje natuurlijk niet zomaar alleen gaan
- Je stelt samen makkelijker een doel zodat je het langer vol houdt
Ben je nu nog steeds niet om? Lees dan mijn blog: “10 redenen om te starten met wandelen”. Of wandel met mij mee! Dat zou ik super leuk vinden! Vanaf 1 Februari wandel ik iedere woensdagochtend in Alkmaar en iedereen kan aansluiten. Of heb je misschien een ander idee om samen te wandelen? Ik hoor het heel graag!
Doorbreek je oude routines en kom in beweging! Wandelen is niet saai, suf of alleen maar voor oude mensen. Trek je schoenen aan, loop naar buiten en geniet! That’s it!