Ouder worden en bewegen

Over het algemeen genomen is de wandelsport vooral populair bij ouderen. Dit is natuurlijk niet voor niets, want wandelen is een laagdrempelige vorm van bewegen en de kans op blessures is gering. Nu ben ik van mening dat wandelen zeker niet alleen voor ouderen goed is maar juist ook voor jongere mensen. Dit vind ik omdat er in onze drukke levens weinig tijd is om onze hoofden eens lekker wat rust te gunnen. Werk, gezin, sociale contacten, social media, je mobiele telefoon, we staan constant aan. Door regelmatig te wandelen koppel je jezelf los van al deze prikkels en krijgen je hersenen frisse lucht, rust en ruimte. Maar voordat ik je mee neem in nog meer voordelen van wandelen voor jongeren wil ik in dit blog graag wat dieper ingaan op de voordelen voor ouderen.

Volgens de Richtlijn Bewegen zouden ouderen 150 minuten per week matig tot intensief moeten bewegen. Denk hierbij aan wandelen, fietsen, zwemmen of balansoefeningen. Belangrijk is dat de hartslag en de ademhaling wat versnelt om gezondheidswinst te behalen. Ga eens na en besef goed wat 150 minuten bewegen eigenlijk inhoudt. 150 minuten dat komt neer op twee en half uur per week. Wie van de ouderen om je heen beweegt er zoveel? Komen je ouders aan dit aantal minuten? Je opa of je oma? Ooms of tantes? Er zijn vast en zeker mensen die dit halen, maar ik denk dat het merendeel hier niet aan komt, terwijl het wandelen alleen al zoveel winst op zou leveren.

Als we kijken naar een gemiddeld verzorgingshuis/bejaardenhuis en hoeveel beweging de bewoners per week krijgen dan is dat misschien een wekelijks uurtje bewegen met de activiteitenbegeleiding, 1x per week een paar oefeningen met de fysiotherapeut en heel misschien een ommetje buiten de deur van 15 minuten. Dit is uiteraard heel erg fijn en zeer wenselijk dat het aangeboden wordt, maar het is minimaal. En dan heb ik het nog niet over de frisse buitenlucht die onze ouderen bijna niet meer tot zich krijgen. Ook de ouderen die rolstoel gebonden zijn hebben behoefte aan frisse lucht. Hoe vaak komt het voor dat iemand hele dagen op zijn kamer slijt en uiteindelijk misschien wel in een depressie weg zakt? Ik kan je vertellen dat dit regelmatig voorkomt. En hoe gaat men hier dan mee om denk je? Met medicijnen. Pillen om de sombere gevoelens te onderdrukken, terwijl de frisse buitenlucht dit kan voorkomen en verhelpen, zolang je daar maar vaak genoeg gebruik van maakt.

Ik wil daarom graag de effecten van bewegen onder de aandacht brengen en deze gelden natuurlijk niet alleen voor de ouderen onder ons.

  • 40% meer spierkracht
  • beter behoud van het loopvermogen
  • men blijft langer zelfstandig m.b.t. zelfzorg
  • groter uithoudingsvermogen
  • vertraging van het ziekteproces Alzheimer
  • verbetering cognitieve functioneren
  • beter geheugen
  • gezonde spijsvertering, minder obstipatie
  • gezonder slaap- en waakritme

Allemaal hele goede redenen om naar buiten te gaan, wandel, beweeg en neem de ouderen in je omgeving mee indien mogelijk! En mocht je het nou lastig vinden om naar buiten te gaan dan kan je ook met mij mee wandelen, want woensdag is wandeldag en ik neem mijn moeder ook iedere week mee 🙂

EĂ©n opmerking over 'Ouder worden en bewegen'

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag