Fjoertoer Egmond 2019

Op de laatste dag van November liep ik mijn eerste Fjoertoer in Egmond. 19 kilometer om precies te zijn. Het was echt sprookjesachtig mooi.

Ik vond het spannend om te starten, want ik zit in het laatste stukje van mijn herstel van mijn gescheurde enkelbanden. 19 kilometer wandelen is dan best een stuk, maar ik had er vertrouwen in. We stonden aan de start om 16.10 uur in startgroep 2 dus het was nog licht, wetende dat het al heel snel zou schemeren. Na de ontvangst van een pet met lampje, een warming-up in het startvak en een dansje met de mascotte van de Fjoertoer gingen we vol goede moed van start!

Na een klein stukje dorp liepen we al snel de duinen in, de Bloedweg op. Waar we normaal aan het zwoegen zijn op deze weg bij de Halve van Egmond, liepen we nu heerlijk ontspannen te genieten van de omgeving. Dan kijk je toch heel anders naar de Bloedweg kan ik je vertellen. Na ongeveer drie kilometer kwamen we aan bij de eerste stempelpost bij de magisch verlichte Slotkapel. Muziek, de kerstman, vuur en een blikje 0.0 bier onderweg verraste ons enorm. Zoveel mensen die de moeite nemen om hun huis te versieren met lampjes en kaarsjes, fantastisch! Wat een leuke route!

Vervolgens liepen we richting stempelpost 2. Na prachtig verlichte tuinen, kunstwerken en lichtbollen kwamen we op een pittig lang, donker stuk langs de weg. Dit was even doorbijten, want het loopt toch leuker als er constant iets te zien is langs de route, maar dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk kwamen we aan bij de Schaapskooi in Bergen aan Zee. Wat een genot om dan een lekker vers patatje te eten in het stro tussen de blatende schapen. Muziekje erbij en wat warmte gaf ons weer energie voor de volgende etappe.

De Zeeweg richting het strand was een lange sliert van wandelende lichtjes totdat we rechtsaf sloegen en een klimmetje moesten maken. Mul zand en een rij van waxinelichtjes bracht ons naar boven waar Landgoed Huize Glory voor ons verscheen. Wat een imposant gebouw en helemaal verlicht! Ook was hier stempelpost nummer 3, een hoop gezelligheid en een mooie plek om even te pauzeren. Na een chocoladekransje liepen wij weer verder voor het laatste deel.

We daalden weer omlaag door het zand en langs allemaal lichtjes. Voor ons lag Bergen aan Zee en niet veel later mochten wij het strand op om daar de laatste vijf kilometer te lopen van Bergen aan Zee naar Egmond aan Zee. Heb je ooit in het donker, op een heldere avond, over het strand gelopen? Het was magisch! Als je naar boven keek zag je alleen maar sterren, heel veel sterren. Rechts de donkere zee en links doemde er met regelmaat een verlicht kunstwerk op. En als je dan nog achterom keek, zag je een vijf kilometer lange sliert aan verlichte mensen. Echt schitterend!

Rond de 16 kilometer kreeg ik last van mijn enkel, maar daar stond opeens een verlichte boot met een Gluhwijn kraampje. Mijn redding! Na een korte stop en een wijntje volbrachten we ook de laatste drie kilometer en liepen we juichend de finish over. Bij de vierde en tevens laatste stempelpost kregen we onze dik verdiende finish stempel en echte Fjoertoerpin.

Mijn eerste Fjoertoer ervaring was, mede door het prachtige weer maar vooral door de enorm goede organisatie, een hele mooie. Echt een aanrader. Dit is een avondwandeling die je niet snel vergeet. Gelukkig hebben we de foto’s nog en kunnen we lekker nagenieten!

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag